LUNI IN
SAPTAMANA PATIMILOR
Fiecare zi din Săptămâna
Patimilor are semnificaţiile ei. Mai corect, se numeşte Săptămâna Pătimirilor
Domnului Hristos, pentru că în acest răstimp se pomenesc evenimente legate de
suferinţele Mântuitorului.Luni se face pomenire de fericitul Iosif cel prea
frumos şi de smochinul care s-a uscat prin blestemul Domnului.Patriarhul
Iosif este exemplul biblic care impresionează prin dorinţa lui de a-I sluji lui
Dumnezeu. A fost iubit de părinţi, dar fraţii săi l-au vândut în Egipt. El,
care a ţinut să rămână fără de păcat, a ajuns în închisoare învinuit fiind de
păcate, apoi ca tâlcuitor al viselor lui Faraon, mai-marele Egiptului, însă a
fost găsit drept înţelept şi bun de a conduce Egiptul şi a salvat de la moarte
prin înfometare pe concetăţenii săi şi pe conaţionali, pe care după aceea i-a
adus în Egipt. De aceea Biserica Ortodoxă îl pomeneşte cu cinstire.Tot în
această zi de Luni, creştinii ortodocşi îşi amintesc de o minune pe care a
făcut-o Domnul Hristos. Negăsind smochine într-un smochin neroditor,Mantuitorul
nostru Iisus Hristos l-a blestemat să se usuce şi smochinul s-a uscat. Pomenind
această întâmplare, Biserica ne atrage atenţia că şi noi, oamenii, suntem
chemaţi spre a da rod, spre a ne pune în valoare virtuţile. Smochinul cel
blestemat de Mântuitorul este un fel de pildă pentru noi, ca să ştim că vom fi
răsplătiţi pentru binele pe care îl facem, dar vom fi pedepsiţi pentru
îndărătniciile noastre şi pentru nedorinţa de a face bine.
MARŢI IN SAPTAMANA PATIMILOR
Sfânta zi de Marţi din Săptămâna
mântuitoarelor Patimi ale Domnului ne aduce aminte de ziua judecăţii prin cele
două pilde: pilda celor zece fecioare şi pilda talanţilor. Pilda celor zece
fecioare ne pune în gând şi în inimă dreptatea lui Dumnezeu la a doua Sa
venire. "Împărăţia cerurilor se va asemăna
cu zece fecioare, care luând candelele lor, au ieşit în întâmpinarea mirelui.
Cinci însă dintre ele erau fără minte, iar cinci înţelepte. Căci cele fără de
minte, luând candelele, n-au luat cu sine untdelemn. Iar cele înţelepte au luat
untdelemn în vase, odată cu candelele lor. Dar mirele întârziind, au aţipit
toate şi au adormit. Iar la miezul nopţii s-a făcut strigare: Iată, mirele
vine! Ieşiţi întru întâmpinarea lui! Atunci s-au deşteptat toate acele fecioare
şi au împodobit candelele lor. Şi cele fără de minte au zis către cele
înţelepte: Daţi-ne din untdelemnul vostru, că se sting candelele noastre. Dar
cele înţelepte le-au răspuns, zicând: Nu, ca nu cumva să nu ne ajungă nici nouă
şi nici vouă. Mai bine mergeţi la cei ce vând şi cumpăraţi pentru voi. Deci
plecând ele ca să cumpere, a venit mirele şi cele ce erau gata au intrat cu el
la nuntă şi uşa
s-a închis. Iar mai pe urmă, au sosit şi celelalte fecioare, zicând: Doamne,
Doamne, deschide-ne nouă. Iar el, răspunzând, a zis: Adevărat zic vouă: Nu vă
cunosc pe voi. Drept aceea, privegheaţi, că nu ştiţi ziua, nici ceasul când
vine Fiul Omului." ( Matei 25, 1-13) Cele cinci fecioare înţelepte sunt
personificarea tuturor oamenilor care, ascultând cuvântul lui Dumnezeu, se
îngrijesc de lumina cea sufletească (candela). Această lumină sufletească nu se
poate aprinde decât prin faptele milostivirii (untedelemnul), prin dragostea
faţă de aproapele nostru. Cele cinci fecioare nebune reprezintă sufletele care
au dat uitării faptele iubirii de Dumnezeu şi de oameni. Şi iată ziua
adormirii, ziua în care fiecare merge la întâlnire cu Hristos. Dar iată şi uşa care se
închide precum şi sufletele noastre s-au închis la nevoile aproapelui nostru.
Precum rămâne fără folos bătaia suferinţei oamenilor aflaţi în nevoi la uşa inimii noastre, aşa rămâne şi bataia noastră
la uşa
Împărăţiei lui Hristos fără niciun fel de răspuns, primind şi noi după dreptate
toate câte le merităm.Pilda talanţilor este în legătură directă cu pilda celor
zece fecioare şi ne arată cât de importantă este înmulţirea darurilor noastre
prin faptele cele bune puse în slujba bucuriei aproapelui nostru.
"Şi mai este ca un om care, plecând departe, şi-a chemat slugile şi le-a dat pe mână avuţia sa. Unuia i-a dat cinci talanţi, altuia doi, altuia unul, fiecăruia după puterea lui şi a plecat. Îndată, mergând, cel ce luase cinci talanţi a lucrat cu ei şi a câştigat alţi cinci talanţi. De asemenea şi cel cu doi a câştigat alţi doi. Iar cel ce luase un talant s-a dus, a săpat o groapă în pământ şi a ascuns argintul stăpânului său. După multă vreme a venit şi stăpânul acelor slugi şi a făcut socoteala cu ele. Şi apropiindu-se cel care luase cinci talanţi, a adus alţi cinci talanţi, zicând: Doamne, cinci talanţi mi-ai dat, iată alţi cinci talanţi am câştigat cu ei. Zis-a lui stăpânul: Bine, slugă bună şi credincioasă, peste puţine ai fost credincioasă, peste multe te voi pune; intră întru bucuria domnului tău. Apropiindu-se şi cel cu doi talanţi, a zis: Doamne, doi talanţi mi-ai dat, iată alţi doi talanţi am câştigat cu ei. Zis-a lui stăpânul: Bine, slugă bună şi credincioasă, peste puţine ai fost credincioasă, peste multe te voi pune; intră întru bucuria domnului tău. Apropiindu-se apoi şi cel care primise un talant, a zis: Doamne, te-am ştiut că eşti om aspru, care seceri unde n-ai semănat şi aduni de unde n-ai împrăştiat. Şi temându-mă, m-am dus de am ascuns talantul tău în pământ; iată ai ce este al tău. Şi răspunzând stăpânul său i-a zis: Slugă vicleană şi leneşă, ştiai că secer de unde n-am semănat şi adun de unde n-am împrăştiat? Se cuvenea deci ca tu să pui banii mei la zarafi, şi eu, venind, aş fi luat ce este al meu cu dobândă. Luaţi deci de la el talantul şi daţi-l celui ce are zece talanţi. Căci tot celui ce are i se va da şi-i va prisosi, iar de la cel ce n-are şi ce are i se va lua. Iar pe sluga netrebnică aruncaţi-o întru întunericul cel mai din afară. Acolo va fi plângerea şi scrâşnirea dinţilor. ( Matei 25, 14-30) Domnul nostru Iisus Hristos ne aminteşte de ziua cea mare a Judecăţii de Apoi, când doar dreptatea lui Dumnezeu îşi va spune cuvântul. Dumnezeu a dăruit fiecăruia anumite posibilităţi, după Voia Lui cea sfântă a rânduit fiecărui om anumite daruri (talanţii), pentru ca să le folosească spre slujirea aproapelui şi prin aceasta spre dobândirea mântuirii. Spre deosebire de cei ce au făcut să rodească darurile lor, cel ce a primit un singur talant, l-a îngropat, ignorând porunca lui Dumnezeu de a-l înmulţi. Aşa se întâmplă şi cu noi atunci când uităm că tot ceea ce avem Îi datorăm Domnului şi că dăruind din darurile noastre aproapelui nostru, de fapt nu le pierdem, ci dimpotriva le redobândim însutit în ziua neînserată a Împărăţiei lui Hristos. Atunci când ne închidem în noi înşine, uităm că a noastră chemare este aceea de a ne împărtăşi de Hristos şi de a împărtăşi totul cu Hristosul care se află în fiecare dintre aproapele nostru, pe care slujindu-l ne înmulţim darurile mântuitoare: credinţa, dragostea, nădejdea, răbdarea, milostenia, iertarea, curăţia inimii şi toate celelalte. Iar cel ce slujeşte lui Dumnezeu prin faptele cele bune, creşte neîncetat în roada mântuirii şi la ziua Judecăţii află bogăţia milostivirii lui Dumnezeu, regăsindu-şi darurile sporite în timpul vieţii prin faptele iubirii.
"Şi mai este ca un om care, plecând departe, şi-a chemat slugile şi le-a dat pe mână avuţia sa. Unuia i-a dat cinci talanţi, altuia doi, altuia unul, fiecăruia după puterea lui şi a plecat. Îndată, mergând, cel ce luase cinci talanţi a lucrat cu ei şi a câştigat alţi cinci talanţi. De asemenea şi cel cu doi a câştigat alţi doi. Iar cel ce luase un talant s-a dus, a săpat o groapă în pământ şi a ascuns argintul stăpânului său. După multă vreme a venit şi stăpânul acelor slugi şi a făcut socoteala cu ele. Şi apropiindu-se cel care luase cinci talanţi, a adus alţi cinci talanţi, zicând: Doamne, cinci talanţi mi-ai dat, iată alţi cinci talanţi am câştigat cu ei. Zis-a lui stăpânul: Bine, slugă bună şi credincioasă, peste puţine ai fost credincioasă, peste multe te voi pune; intră întru bucuria domnului tău. Apropiindu-se şi cel cu doi talanţi, a zis: Doamne, doi talanţi mi-ai dat, iată alţi doi talanţi am câştigat cu ei. Zis-a lui stăpânul: Bine, slugă bună şi credincioasă, peste puţine ai fost credincioasă, peste multe te voi pune; intră întru bucuria domnului tău. Apropiindu-se apoi şi cel care primise un talant, a zis: Doamne, te-am ştiut că eşti om aspru, care seceri unde n-ai semănat şi aduni de unde n-ai împrăştiat. Şi temându-mă, m-am dus de am ascuns talantul tău în pământ; iată ai ce este al tău. Şi răspunzând stăpânul său i-a zis: Slugă vicleană şi leneşă, ştiai că secer de unde n-am semănat şi adun de unde n-am împrăştiat? Se cuvenea deci ca tu să pui banii mei la zarafi, şi eu, venind, aş fi luat ce este al meu cu dobândă. Luaţi deci de la el talantul şi daţi-l celui ce are zece talanţi. Căci tot celui ce are i se va da şi-i va prisosi, iar de la cel ce n-are şi ce are i se va lua. Iar pe sluga netrebnică aruncaţi-o întru întunericul cel mai din afară. Acolo va fi plângerea şi scrâşnirea dinţilor. ( Matei 25, 14-30) Domnul nostru Iisus Hristos ne aminteşte de ziua cea mare a Judecăţii de Apoi, când doar dreptatea lui Dumnezeu îşi va spune cuvântul. Dumnezeu a dăruit fiecăruia anumite posibilităţi, după Voia Lui cea sfântă a rânduit fiecărui om anumite daruri (talanţii), pentru ca să le folosească spre slujirea aproapelui şi prin aceasta spre dobândirea mântuirii. Spre deosebire de cei ce au făcut să rodească darurile lor, cel ce a primit un singur talant, l-a îngropat, ignorând porunca lui Dumnezeu de a-l înmulţi. Aşa se întâmplă şi cu noi atunci când uităm că tot ceea ce avem Îi datorăm Domnului şi că dăruind din darurile noastre aproapelui nostru, de fapt nu le pierdem, ci dimpotriva le redobândim însutit în ziua neînserată a Împărăţiei lui Hristos. Atunci când ne închidem în noi înşine, uităm că a noastră chemare este aceea de a ne împărtăşi de Hristos şi de a împărtăşi totul cu Hristosul care se află în fiecare dintre aproapele nostru, pe care slujindu-l ne înmulţim darurile mântuitoare: credinţa, dragostea, nădejdea, răbdarea, milostenia, iertarea, curăţia inimii şi toate celelalte. Iar cel ce slujeşte lui Dumnezeu prin faptele cele bune, creşte neîncetat în roada mântuirii şi la ziua Judecăţii află bogăţia milostivirii lui Dumnezeu, regăsindu-şi darurile sporite în timpul vieţii prin faptele iubirii.
MIERCURI
DIN SAPTAMANA MARE
Miercuri este pomenirea femeii celei
pacatoase, care afland ca Mantuitorul se afla in casa lui Simon Leprosul, a
luat un vas cu mir inmiresmat, de mare pret, ca sa-l toarne pe capul lui Iisus
Hristos, iar cu parul capului
ei stergea lacrimile ce-i picau din ochi pe picioarele Domnului."Fiind
Iisus in Betania, in casa lui Simon Leprosul, s-a apropiat de El o femeie,
avand un alabastru cu mir de mare pret, si l-a turnat pe capul Lui, pe cand
sedea la masa. Si vazand ucenicii,
s-au maniat si au zis: De ce risipa aceasta? Caci mirul acesta se putea vinde
scump, iar banii sa se dea saracilor.Dar Iisus, cunoscand gandul lor, le-a zis:
Pentru ce faceti suparare femeii? Caci lucru bun a facut ea fata de mine. Caci
pe saraci totdeauna ii aveti cu voi, dar pe Mine nu Ma aveti totdeauna. Ca ea,
turnand mirul acesta pe trupul Meu, a facut-o spre ingroparea Mea. Adevarat zic
voua: Oriunde se va propovadui Evanghelia aceasta, in toata lumea, se va spune
si ce-a facut ea, spre pomenirea ei.
Atunci unul din cei doisprezece, numit Iuda Iscarioteanul, ducandu-se la arhierei, a zis: Ce voiti sa-mi dati si eu Il voi da in mainile voastre?Iar ei i-au dat treizeci de arginti.”(MATEI 25,6-15)Miercurea Mare ne apropie si mai mult de Sfintele Pasti, astfel ca Biserica a randuit sa luam aminte in aceasta zi la doua exemple: cel al pacatoasei desfranate, instrainate de Dumnezeu care aducand in aceasta zi, cu mare cainta, smerenie si cu multe lacrimi, mir de mare pret si ungandu-L pe Hristos, devine mironosita si cel al lui Iuda Iscarioteanul, ucenicul care, desi apropiat de Domnul, L-a vandut, tot astazi, pentru treizeci de arginti fariseilor si carturarilor ce voiau sa-L ucida. Vanzarea facuta de Iuda a facut ca, mai tarziu, Sfanta Traditie a Bisericii sa randuiasca ziua de miercuri ca zi de post, alaturi de vineri, ziua in care Iisus a fost rastignit, acestea fiind cele doua zile ale saptamanii in care crestinii trebuie sa posteasca de-a lungul intregului an.
Atunci unul din cei doisprezece, numit Iuda Iscarioteanul, ducandu-se la arhierei, a zis: Ce voiti sa-mi dati si eu Il voi da in mainile voastre?Iar ei i-au dat treizeci de arginti.”(MATEI 25,6-15)Miercurea Mare ne apropie si mai mult de Sfintele Pasti, astfel ca Biserica a randuit sa luam aminte in aceasta zi la doua exemple: cel al pacatoasei desfranate, instrainate de Dumnezeu care aducand in aceasta zi, cu mare cainta, smerenie si cu multe lacrimi, mir de mare pret si ungandu-L pe Hristos, devine mironosita si cel al lui Iuda Iscarioteanul, ucenicul care, desi apropiat de Domnul, L-a vandut, tot astazi, pentru treizeci de arginti fariseilor si carturarilor ce voiau sa-L ucida. Vanzarea facuta de Iuda a facut ca, mai tarziu, Sfanta Traditie a Bisericii sa randuiasca ziua de miercuri ca zi de post, alaturi de vineri, ziua in care Iisus a fost rastignit, acestea fiind cele doua zile ale saptamanii in care crestinii trebuie sa posteasca de-a lungul intregului an.
JOI DIN SAPTAMANA MARE
JOI,
este randuit sa praznuim patru evenimente din Saptamana Patimilor, primele doua facandu-se ziua, iar celelalte doua in
noaptea de joi spre vineri:
Spalarea picioarelor ucenicilor de
catre Mantuitorul, dandu-le prin aceasta, lor si noua, pilda de smerenie. (Ioan
13, 1-17)
,,Dupa ce le-a spalat
picioarele si Si-a luat hainele, S-a
asezat iar la masa si le-a zis: Intelegeti ce v-am facut Eu? Voi Ma numiti pe
Mine: Invatatorul si Domnul, si bine ziceti, caci sunt.
Deci, daca Eu, Domnul si
Invatatorul, v-am spalt voua picioarele, si voi sunteti datori ca sa spalati
picioarele unii altora; Ca v-am dat voua pilda, ca precum v-am facut Eu voua,
sa faceti si voi.”(IOAN 13,12-15)
Cina cea de taina, adica asezarea Sfintei Cuminecaturi. (Matei 26,
20-30; Marcu 14, 17-31; Luca 22, 14-38; Ioan 13)
,,Si luand painea, multumind,
a frant si le-a dat lor, zicand: Acesta este Trupul Meu care se da pentru voi;
aceasat sa faceti
intru pomenirea Mea.
Asemenea si paharul, dupa ce au
cinat, zicand: Acest pahar este Legea cea noua, intru Sangele Meu, care se
varsa pentru voi.”(LUCA 22,19-20)
Rugaciunea cea mai presus de fire, in gradina Ghetimani, (Matei
26, 36-46; Ioan 17)
,,Precum M-ai trimis pe Mine
in lume, si Eu i-am trimis pe ei in lume. Pentru ei Eu Ma sfintesc pe Mine
Insumi, ca si ei sa fie sfintiti intru adevar.
Dar nu numai pentru acestia Ma rog,
ci si pentru cei ce vor crede in Mine, prin cuvantul lor, ca toti sa fie una,
dupa cum Tu, Parinte, intru Mine si Eu intru Tine, asa si acestia in Noi sa fie
una, ca lumea sa creada ca Tu M-ai trimis.
Si slava pe care Tu Mi-ai dat-o,
le-am dat-o lor, ca sa fie una, precum Noi una suntem: Eu intru ei si Tu intru
Mine, ca ei sa fie desavarsiti intru unime, si ca sa cunoasca lumea ca Tu M-ai
trimis si ca i-ai iubit pe ei, precum M-ai iubit pe Mine.”(IOAN 17, 17-23)
Tradarea lui Iuda (Matei 26, 47-56)
,,Si pe cand vorbea inca, iata
a sosit Iuda, unul dintre cei doisprezece, si impreuna cu el multime multa, cu
sabii si cu ciomege, de la arhierei si de la batranii poporului.
Iar vanzatorul le-a dat semn,
zicand: Pe care-L voi saruta, Acela este! Puneti mana pe El.
Si indata, apropiindu-se de Iisus, a
zis: Bucura-Te, Invatatorule! Si L-a sarutat.
Iar Iisus i-a zis: Prietene, pentru
ce ai venit?
Atunci ei, apropiindu-se, au pus
mainile pe Iisus si L-au prins.”(MATEI 26,47-50) Joi este ziua in care
gospodinele trebuie sa vopseasca ouale in rosu, urmand ca in Sambata Mare sa
coaca pasca si cozonacul ce vor fi aduse la biserica in noaptea de Inviere
pentru a fi sfintite.
"Astazi a fost spanzurat pe
lemn Cel ce a spanzurat pamintul pe ape". Aceste cutremuratoare cuvinte
sant rostite de preot inca din seara Sfintei Joi, cand acesta iese din Sfintul
Altar purtand in spate Crucea lui Hristos.
VINEREA
MARE
Astazi, in Vinerea cea Mare, Vinerea
Patimirii Mantuitorului nostru Iisus Hristos, ne aducem aminte de suferintele
Domnului pentru noi si pentru a noastra mantuire, de chinuirile de tot
felul, de batjocurile, de rastignirea pe cruce si de moartea pe cruce a
Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Fiind lucru mai presus de fire, fiind mai
presus de lume, cu greu putem sa apreciem aceste patimiri pe care Domnul nostru
Iisus Hristos le-a primit pentru mantuirea noastra si in masura in care le
intelegem sau intelegem ceva din ele, stam si noi in fata Domnului Hristos, in
fata crucii, stam impreuna cu Sfantul Ioan Evanghelistul si cu Maica Domnului
in apropierea crucii Mantuitorului nostru Iisus Hristos si invatam de la El sa
iertam pe vrajmasii nostri. Caci Domnul Hristos a zis: “Parinte, iarta-le lor
ca nu stiu ce fac” (Lc. 23, 34), iar aceasta a zis-o despre rastignitorii Sai.
Invatam de la Domnul Hristos sa ne incredintam toate ale noastre in mainile lui
Dumnezeu, caci Domnul Hristos fiind pe cruce, a zis catre Dumnezeu: “Parinte,
in mainile Tale imi dau duhul meu” (Lc. 23, 46). Invatam de la Domnul Hristos
sa implinim toate lucrurile pana la deplinatatea lor. Caci il auzim pe Domnul
Hristos zicand: “Savarsitu-s-a” (In. 19, 30). Invatam de la Domnul nostru Iisus
Hristos ceva despre maretia pocaintei, pentru ca talharul cel bine cunoscator,
care si-a dat seama ca pentru pacatele lui patimeste, ca pentru ale lui pacate
este rastignit impreuna cu Domnul Hristos, care este nevinovat, a zis catre
Mantuitorul: “Pomeneste-ma, Doamne, intru imparatia Ta”, iar Domnul Hristos i-a
raspuns: “Adevar graiesc tie, astazi vei fi cu mine in Rai” (Lc. 23, 42-43).
Toate acestea pomenindu-le, cerem de la Dumnezeu ajutor ca sa intelegem cat mai
bine cele ce s-au facut pentru noi si intelegandu-le, recunostinta noastra sa
fie cat mai deplina. Condusi de Sfanta noastra Biserica in aceasta zi de Vinere
Mare cand savarsim Prohodul Domnului cu durere in suflet, in aceasta zi de
Vineri intunecata si luminata. Intunecata pentru ca s-a intunecat soarele si
s-a cutremurat pamantul, dar si luminata, pentru ca-i luminata de iubirea
Mantuitorului nostru Iisus Hristos, in care se arata Dumnezeu insusi, Cel ce
este iubire; intru aceasta zi binecuvantata de Dumnezeu ne indemnam unii pe
altii cu cuvintele Bisericii si zicem:
“Pe cel ce S-a rastignit pentru noi veniti toti sa-L laudam ca pe acesta L-a vazut Maria”, e vorba de Maica Domnului pe cruce a si zis: “Desi rabzi rastignire, Tu esti Fiul si Dumnezeul meu”.
“Pe cel ce S-a rastignit pentru noi veniti toti sa-L laudam ca pe acesta L-a vazut Maria”, e vorba de Maica Domnului pe cruce a si zis: “Desi rabzi rastignire, Tu esti Fiul si Dumnezeul meu”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu